Szybki rozwój technologii informatycznych, wzrost kompetencji cyfrowych mieszkańców oraz rosnący popyt na usługi świadczone elektronicznie postawił przed Urzędem Gminy i Miasta w Ulanowie nowe wyzwania. Z jednej strony jest to przede wszystkim konieczność poszerzania oferty usług cyfrowych dostępnych dla mieszkańców i klientów zgodnie z obowiązującymi przepisami, z drugiej zapewnienie utrzymania ciągłości działania Urzędu oraz podnoszenie poziomu bezpieczeństwa danych przetwarzanych w sposób cyfrowy. Szczególnie to drugie staje się dla gminy zadaniem coraz trudniejszym – przede wszystkim ze względu na koszty finansowe związane z wdrożeniem i późniejszym utrzymaniem nowych systemów oraz podniesienia poziomu cyberbezpieczeństwa. Aby temu wszystkiemu sprostać, nasza gmina
w 2022 roku pozyskała grant w ramach Projektu „Cyfrowa Gmina” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Program Operacyjny Polska Cyfrowa (POPC) na lata 2014-2020, pakiet REACT-UE (reakcja UE na pandemię COVID-19). Otrzymany grant pozwolił na zakup sprzętu informatycznego i usług informatycznych o wartości blisko 250 tysięcy złotych, co stanowiło 100% wydatków na przedmiotowe zadanie.
Przyznane środki zostały przeznaczone na zakup 20 zestawów komputerów stacjonarnych, laptopa oraz urządzenia wielofunkcyjnego wraz z niezbędnym oprogramowaniem. W ramach zadania wybudowano w budynku Urzędu nową sieć wewnętrzną LAN, zakupiono serwer z systemem operacyjnym, urządzenie NAS i UTM z oprogramowaniem oraz przeprowadzono szkolenia pracowników i diagnozę cyberbezpieczeństwa.
Powyższy projekt „Cyfrowa Gmina” został zrealizowany przez dwóch wykonawców, a mianowicie:
- zakup sprzętu, oprogramowania wraz z modernizacja wewnętrznej instalacji sieci LAN oraz przeprowadzenie szkoleń wykonał INFOMECH Janusz Mizera z siedzibą w Stalowej Woli,
- diagnozę cyberbezpieczeństwa i szkolenie z w tym zakresie dla pracowników Urzędu przeprowadził ENTRAST sp. o.o z siedzibą w Warszawie.